Proses Metakognitif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Memilih Operasi Bilangan Pecahan

  • ANARISA STAI AL-AZHAR MENGANTI GRESIK
Keywords: Metakognitif, Pemecahan Masalah Matematika, Bilangan Pecahan

Abstract

This research describes the student metacognition process of choice operation of fraction in problem solving. This research using qualitative approach. The subjects consisted of two students in VI class, they were in the lower and upper grade. Instruments in this research is question of mathematical problem solving test and interview guide. The result of this research is the lower and upper grade can understand the concept of fraction, choose the correct operation and show different description. Students still stuck to the concept taught before without knowing the true principle of fraction operation strategy.

References

Aini, Q. (2019). Identifikasi Kemampuan Metakognisi Siswa SD dalam Pemecahan Masalah Berdasarkan Disposisi Matematis. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 97–107. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i1.688

Faulkner, V. N. (2009). The Components of Number Sense: An Instructional Model for Teachers. TEACHING Exceptional Children, 41(5), 24–30.

Hidayati, D. W. (2017). Diagnosa Kesulitan Metacognitive Awareness terhadap Proses Pemecahan Masalah Matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 206–217. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i2.503

Moleong, L. J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif (Revisi). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mufidah, I. (2017). Profil Number Sense Siswa SD pada Materi Pecahan Ditinjau dari Gaya Kognitif Object Imagery, Spatial Imagery dan Verbal. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(2), 208–214. https://doi.org/10.15294/kreano.v8i2.9545

Panjaitan, B. (2016). Metakognisi Calon Guru Yang Bergaya Kognitif Reflektif Dan Bergaya Kognitif Impulsif Dalam Memecahkan Masalah Matematika. Cakrawala Pendidikan: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 15(2). https://doi.org/10.21831/cp.v15i2.9463

Prediger, S. (2011). Why Johnny Can’t Apply Multiplication? Revisiting the Choice of Operations with Fractions. International Electronic Journal of Mathematics Education, 6(2), 65–88.

Putri, A. P., & Tayeb, T. (2017). Kemampuan Metakognisi Untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII B MTs Madani Alauddin Paopao Kabupaten Gowa. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 5(1), 1–17. https://doi.org/10.24252/mapan.2017v5n1a1

Sholihah, U. (2016). Membangun Metakognisi Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 83–100. https://doi.org/10.21274/taalum.2016.4.1.83-100

Sudia, M., Budayasa, I. K., & Lukito, A. (2014). Profil Metakognisi Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Terbuka. Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(1). https://doi.org/10.17977/jip.v20i1.4382

Sugiyanti, S., Utami, R. E., & Indriana, K. (2018). Profil Metakognisi Mahasiswa Perempuan Dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Datar Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif Dan Impulsif. Jurnal Pendidikan Edutama, 5(1), 91–100. https://doi.org/10.30734/jpe.v5i1.144

Tampi, W., Subanji, & Sisworo. (2017). Proses Metakognisi Siswa dalam Pemecahan Masalah Aljabar Berdasarkan Taksonomi SOLO. Jurnal Matematika, 7(1), 30–42. https://doi.org/10.24843/JMAT.2017.v07.i01.p80

Tonra, W. S. (2018). Profil number sense siswa bergaya kognitif visualizer terhadap makna pecahan desimal. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 11(1), 20–36. https://doi.org/10.20414/betajtm.v11i1.151

Wahyuni, R. S. (2017). Membandingkan Bilangan Pecahan Menggunakan Fraction Circle terhadap Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Gantang, 2(1), 21–25.

Zaozah, E. S., Maulana, M., & Djuanda, D. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematis Siswa Menggunakan Pendekatan Problem-Based Learning. 10.

Published
2020-01-09
How to Cite
ANARISA. (2020). Proses Metakognitif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Memilih Operasi Bilangan Pecahan. JP3M: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Matematika , 2(2), 66-74. Retrieved from https://journal-litbang-rekarta.co.id/index.php/jp3m/article/view/31