Training Leadership dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan Metode Communicative Language Teaching di Desa Wisata Adat Sengkoah

  • Puspita Dewi Universitas Bumigora Mataram
  • Isra’ Dewi Kuntary Ibrahim Universitas Bumigora Mataram
  • Hilda Hastuti Universitas Bumigora Mataram
  • Yuda Januar Pratama Universitas Bumigora Mataram
  • Rini Anggriani Universitas Bumigora Mataram
Keywords: Leadership, Communicative Language Teaching, English

Abstract

Abstrak: Pelatihan ini bertujuan untuk menumbuhkan jiwa kepemimpinan dan meningkatkan kemampuan Bahasa Inggris anak-anak dan remaja di kampung Wisata Adat Sengkoah. Metode yang digunakan dalam pembelajaran Bahasa Inggris ini adalah metode communicative language teaching yang menekankan pada interaksi baik pada proses maupun tujuan pembelajaran dan memfokuskan pada exposure yaitu memberikan kesempatan lebih besar kepada pembelajar untuk berbicara Bahasa Inggris. Tahapan dalam pelaksanaan ini terdiri dari survey kelompok sasaran, analisis kebutuhan kelompok sasaran, persiapan materi, pelaksanaan Pengabdian Pada Masyarakat (PPM), evaluasi kegiatan PPM, dan penyusunan laporan dan pembuatan artikel publikasi. Hasil pengabdian menunjukkan bahwa kemampuan Bahasa Inggris anak-anak dan remaja di Desa Wisata Adat Sengkoah menjadi lebih baik dan meningkat dibuktikan dengan para pembelajar mampu mengungkapkan introduction, numbers, part of body, animals dan public places.

Abstarct:This training aims to foster a leadership skill and to improve the English skills of children and young people in the Sengkoah Traditional Tourism village. The method used is communicative language teaching that emphasizes on interaction with both the process and learning objectives and focuses on exposure, which is to provide greater opportunities for learners to speak English. The stages in this implementation consist of survey of target groups, the needs analysis of target groups, preparation of materials, implementation of Community Service (PPM), evaluation of PPM activities, and preparation of the reports and preparation for publication of the article. The results showed that the English skills of children and adolescents in the Sengkoah Indigenous Tourism Village are better and increased proven by the students being able to express introduction, numbers, parts of body, animals and public places.

References

Jamaliah, Fauziah, & Farizawati. (2017). The implementation of communicative approach in teaching English at Junior High School. The proceedings of the Fifth International Seminar on English Language and Teaching (ISELT-5), 217-228.

Manalullaili (2015). Applying communicative language teaching in teaching English for foreign language learners. Ahmad Dahlan Journal of English Studies (ADJES), 2, 3, 1-8.

Prasetyo, A. (2001). Metode Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi siswa kelas II SLTP N I Driyono Gresik. Buletin Pelangi Pendidikan. Edisi IV Tahun II.

Syarief, K. (2005). Communicative language teaching: Exploring Theoritical Foundations and Practical Challenges. Jurnal Ilmu Pendidikan, 12, 3, 1-14.

Diana, S. (2014). Communicative language teaching and its misconceptions about the practice in English language teaching (ELT). Bahasa dan Sastra, 14,1, 36-42.

Barrett, C. & Breyer, R. (2014). Influence of effective leadership on teaching and learning. Journal of Research Initiatives. 1,2, 1-9.

García-Martínez, I., Díaz-Delgado, M.A., & Ubago-Jiménez, J.L. (2018). Educational leadership training, the construction of learning communities: A systematic review. Social Science. 7, 267; doi:10.3390/socsci7120267.

Akkas, F.D. (2016). The use of communicative approach in 9th grade EFL classes. Eurasian Journal of Educational Research, 65, 71-90.

https://kidsongs.com/lyrics/head-shoulders-knees-and-toes.html/

https://www.englishcafe.co.id/kosa-kata-bahasa-inggris-tentang-tempat-tempat-umum-public-places/

Published
2019-12-30
How to Cite
Puspita Dewi, Kuntary Ibrahim, I. D., Hastuti, H., Pratama, Y. J., & Anggriani, R. (2019). Training Leadership dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan Metode Communicative Language Teaching di Desa Wisata Adat Sengkoah. JPMB : Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Berkarakter, 2(2), 155-163. https://doi.org/10.36765/jpmb.v2i2.10