Pengembangan modul dengan menggunakan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar

Main Article Content

Abdillah Abdillah

Abstract

This research is a development research aimed at describing product quality in terms of validity, practicality, and effectiveness. The procedure in this development uses a 4-D development model, namely: Define, Design, Develop, and Disseminate. But in this study only includes Define (definition), Design (planning), Develop (development). The product developed in the form of a module in the material system of two-variable linear equations for class VIII students by taking the steps in Discovery Learning. The instruments used in this study are module assessment sheets by experts to measure module validity, student response questionnaires to measure module practicality, and learning outcomes tests to measure the effectiveness of module use.

Article Details

How to Cite
Abdillah, A. (2018). Pengembangan modul dengan menggunakan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar. JP3M: JURNAL PEMIKIRAN DAN PENELITIAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 1(2), 36-46. Retrieved from http://journal-litbang-rekarta.co.id/index.php/jp3m/article/view/31
Section
Articles

References

Anwar, Ilham (2010). Pengembangan Bahan Ajar. Bahan Ajar Online. Bandung: Direktori UPI.
Djamarah, Syaiful Bahri (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineksa Cipta.
Fitria Intan Pramudi Wardani, Mawardi, dan Suhandi Astuti. (2018). Perbedaan Hasil Belajar Matematika Kelas 4 SD dalam Pembelajaran Menggunakan Model Discovery Learning dan Problem Based Learning. Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika, vol. 2, no. 1, pp. 62-75
Hamalik, Oemar (1989). Teknik Pengukuran dan Evaluasi Pendidikan. Bandung: Mandar Maju.
Hamdani (2010). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Hanafiah, Nanang dan Suhada (2009). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.
Fual, Zainul (2013). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berintegrasi Life Skills Pada Materi Bangun Ruang. (Trenggalek: Skripsi Tidak Diterbitkan)
Nasution, Andi Hakim (1982). Landasan Matematika. Bogor: Bhratara.
Punaji, Setyosari (2010). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.
Soedjadi (2000). Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Jakarta: Dirjen Diti Depdiknas.
Sugiyono (2010). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Suharsimi, Arikunto (2006). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Supatmono, Catur (2002). Matematika Asyik. Jakarta: Grasindo.
Suryosubroto B. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Vebriarto (1975). Pengantar Pengajaran Modul. Yogyakarta.
Wena (2008). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.
Widyoko, Eko Putro (2009). Evaluasi Program Pembelajaran Cetakan III. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Winkel (2009). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi.
Wijaya Cece., dkk. (1988). Upaya Pembaharuan Dalam Pendidikan dan Pengajaran. Bandung: Remadja Karya.